Har du et eksternt lønbureau som håndterer jeres lønproces?
De data, der skal indsamles til Danmarks Statistik, kan nemlig nemt og automatisk samles af dit lønsystem og sendes til Danmarks Statistik, så alle regler og frister overholdes. For at benytte dig af dette, er det vigtigt, at du får registreret de relevante oplysninger på alle dine medarbejdere, samt at du aktiverer statistikindberetning i lønsystemet – og at dette gøres, før den første løn bliver kørt i 2025. Har du først gjort dette, kan du igen fokusere på din forretnings kerneområder. Vi anbefaler dog, at du løbende opdaterer oplysninger på fx nye medarbejdere, så du er klar til den næste indberetning.
Hvis lønsystemet ikke er forberedt fra starten, kan det blive nødvendigt at indtaste data manuelt. Vælger du at lave manuelle indberetninger, skal der udfyldes en fil, som hentes fra Danmarks Statistik her. Den manuelle indberetning kræver, at du har MitID Erhverv samt en særlig rettighed til Virk.dk, der giver dig adgang til at indberette via Danmarks Statistiks IDEP-platform. Har du ikke selv denne rettighed, skal den tildeles af jeres Virk-administrator.
Det er vigtigt at holde øje med de fastsatte frister for indberetning. For eksempel skal lønoplysninger for første kvartal indberettes senest i uge 7, mens årsindberetningen for 2024 skal være afsluttet inden den 20. januar 2025.
Keepers er her til at hjælpe dig med at sikre, at dit lønsystem fungerer optimalt, så du kan undgå unødige problemer, når det er tid til indberetningen.