Hvad dækker ”G’et” over?
G’et dækker over en række aspekter relateret til en virksomheds styringsmæssige bæredygtighed. Det handler helt konkret om at eksplicitere, hvad det er for en adfærd man ønsker at fremme internt i ens virksomhed, hvordan man eksternt ønsker at ens samarbejdspartnere agerer, hvad man synes er acceptabelt ift. modtagelse af gaver, i hvilken grad medarbejdere må udføre lobbyisme eller have en politisk aktiv karriere sideløbende med arbejdet i virksomheden, hvilke regler der skal gælde for valg af medlemmer til bestyrelsen o.l.
Den ønskede adfærd og regler for samarbejder er typisk beskrevet i virksomheders politikker vedr. ”Code of Conduct”, ”Virksomhedskultur”, ”Ansvarlig indkøbsstandard”, ”Whistleblowers”, ”Regler for korruption og håndtering heraf”, ”Politisk indflydelse og lobbyisme”, ”Betalingspraksis ifm. samarbejdspartnere og leverandører”, ”Skattepolitik”, ”Risikohåndtering” e.l.
G’et giver et kompas at navigere ud fra
Når en virksomhed tydeligt har beskrevet sine praksisser for arbejdsgange og adfærdsnormer, bliver det lettere at træffe beslutninger om valg af leverandører og samarbejdspartnere. Klare retningslinjer gør det nemmere at vurdere og begrunde valg og fravalg i konkrete situationer.
Det kan måske sammenlignes med udtrykket ”at man skal behandle andre, som man selv gerne vil behandles” – og når man ved, hvordan man selv gerne vil behandles, så er det nemmere at behandle andre på samme måde.
Det giver med andre ord klarhed over, hvilke regler og hvilken adfærd man tolerer indadtil, og hvad man tolerer udadtil.
Stærk styring åbner døre for samarbejde
Selvom “G’et” i ESG kan virke mindre relevant for nogle virksomheder i en bæredygtighedssammenhæng, kan det faktisk være afgørende for, om samarbejdspartnere og leverandører ønsker at handle med dem. Mange virksomheder stiller specifikke krav til deres forretningspartnere, enten som følge af bæredygtighedsdirektiver eller interne etiske kodekser. Det kan betyde, at leverandører skal leve op til bestemte bæredygtighedsstandarder for overhovedet at komme i betragtning til et samarbejde. Derfor kan ”G’et” være afgørende i et samarbejdsperspektiv.
For andre virksomheder eksisterer der i højere grad en forventning om, at man forholder sig til og aktivt arbejder med ”G’et”. Den danske smykkevirksomhed Pandora oplevede ifm. deres CSRD-rapport en del omtale, idet de ikke havde ”G’et” med i deres bæredygtighedsrapport. Virksomheden havde ifm. deres dobbeltvæsentlighedsanalyse ikke vurderet, at nogle emner under ”G’et” var så væsentlige, at det krævede rapportering. Dog medførte det en del omtale, da det for andre virksomheder, interessenter og nysgerrige læsere forekom besynderligt, at de ikke rapporterede på det (Csonka, 2025). Dertil viser opgørelser over virksomheders bæredygtighedsrapporter, at de fleste virksomheder rapporterer på ”G’et”, hvilket understreger den implicitte forventning fra omverdenen (Csonka, 2025).
Så hvordan kommer du i gang?
Selvom man som virksomhed ikke er direkte omfattet af EU’s bæredygtighedsdirektiver, er det et godt sted at starte, hvis man gerne vil styrke ens virksomheds arbejde med ”G’et”. European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG) har udarbejdet nogle datapunkter, der operationaliserer, hvad man som virksomhed helt konkret skal forstå ved ”Governance” og hvordan man kan måle på det (ESRS). Datapunkterne indeholder information om alt fra bestyrelsen og dens sammensætning til beskyttelse af whistleblowers.
Du skal som leder i din virksomhed gå sammen med den øvrige ledelse, nøglemedarbejdere, relevante udvalg o.l. for at drøfte, hvad jeres ønsker og prioriteter er, når det kommer til jeres virksomhedsledelse og hvordan jeres værdisæt bedst kan betegnes. Det kunne fx være ved at drøfte spørgsmål som ”Hvad er vigtigt for os ift. medarbejderes, samarbejdspartneres og leverandørers adfærd”, ”Hvad er vores holdning til samarbejdspartneres og leverandørers fremstilling af produkter og services”, ”Hvad gør vi for at sikre, at vores services og produkter bruges hensigtsmæssigt”, ”Hvordan sikrer vi, at aktører har kendskab og tillid til kanaler for indberetning af bekymringer vedr. vores virksomhed”.
Når I har overvejet disse spørgsmål, har I et godt afsæt til at udarbejde politikker, der definerer acceptabel adfærd og ønskede forretningsgange. God styring og virksomhedsledelse fremmer etisk adfærd og styrker samtidig virksomhedens omdømme og troværdighed over for samarbejdspartnere, leverandører og brugere af dens produkter og services. Ved at prioritere gennemsigtighed og ansvarlighed kan virksomheder skabe en kultur præget af integritet og tillid.
Hos Keepers kan vi hjælpe dig og din virksomhed med at styrke din virksomheds arbejde med G’et ved at facilitere disse drøftelser, udarbejde virksomhedspolitikker der beskriver dette og indsamle data vedrørende jeres governance-performance.